Elektronenbundel

Iris stelde deze vraag op 22 maart 2024 om 17:23.

Beste

Ik kan maar geen juist antwoord vinden op deze vraag, ik weet echter wel dat v=E/B, hoe kan ik de juiste oriëntatie vinden?

De vraag luidt als volgt:
Een elektronenbundel passeert tussen twee evenwijdig opgestelde platen die loodrecht op het vlak van het blad staan. Tussen de platen is er een homogeen magnetisch veld die in het blad wijst (x).

Welke figuur stelt de juiste oriëntatie van de elektrische veldsterkte voor opdat de elektronen rechtdoor zouden vliegen?
n

Theo de Klerk op 22 maart 2024 om 17:51
Een vliegend (negatief geladen) elektron is eigenlijk een (positief geladen) stroom de andere kant op.
Je hebt een stroom, een magneetveld en dus een lorentzkracht. Waar wijst die in alle vier de situaties heen?
Door die kracht zal het elektron afbuigen. Dat kun je door een even grote tegengestelde kracht voorkomen. Zo'n kracht kan van het elektrische veld E komen. Welke kant moet dat opstaan?
Welke situatie blijft dan over?
Iris De Saedeleer op 22 maart 2024 om 18:00
De stroom zal dus naar links gaan, en de Lorentzkracht naar beneden, we zullen dus een elektrisch veld nodig hebben dat naar boven gaat. Klopt dit?
Jan van de Velde op 22 maart 2024 om 18:56
Dag Iris,

Als je dat bedoelt als "een elektrisch veld nodig dat elektronen naar boven duwt/trekt" dan heb je gelijk.
Bedenk dan waar de plusplaat zit, waar de minplaat, en welke kant $ \overrightarrow E $ dan op wijst.
Druk je conclusie daarna dan iets minder vatbaar voor meerdere interpretatie  uit.

Noortje heeft negenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?