Magnetische materialen

Anne stelde deze vraag op 05 maart 2024 om 16:59.

Hallo,
Ik heb een vraag over magnetische materialen, zoals ijzer en nog drie magnetische metalen. Ik heb begrepen dat magnetische materialen allemaal gelijk gerichte deeltjes hebben. Gaat het daarbij om gelijk gerichte atomen, die door hun spin magnetisme opwekken. Of gaat het eigenlijk om de elektronen die veroorzaken wat de magnetische kracht is van een ijzeratoom-deeltje bijvoorbeeld, doordat de atomen allemaal elektronen hebben met een gelijk gerichte spin. In dat geval een niet gepaard elektron. Ik bedoel dus dat het gaat om elektronen en eigenlijk indirect pas om de atomen, die een bijzondere eigenschap hebben. Vier soorten metaalatomen hebben allemaal een niet gepaard elektron. Komt het daardoor ?
(het verhaal over de gebiedjes van Weiss is apart begrijp ik). Klopt dit wat ik zeg ?
groeten, Anne

Theo de Klerk op 05 maart 2024 om 17:14
Geladen deeltjes die om een kern cirkelen veroorzaken een magnetisch veld. Als de atomen willekeurig gericht zijn in een materiaal en de baanvlakken alle mogelijke richtingen hebben dan is een materiaal (netto)  niet magnetisch. Als de atomen zich laten richten door een extern veld dan zijn het (ferro)magnetische materialen. Als atomen zich niet laten richten dan blijft het materiaal niet magnetisch.
In een atoom zijn er meerdere elektronen die elk een magneetveld veroorzaken. Maar 2 elektronen die tegengesteld draaien ("spin-paar") hebben samen geen netto magneetveld. Een magneetveld bestaat dus alleen bij ongepaarde elektronen in een atoom.
Als atomen zich maar een beetje laten richten dan heet het materiaal para-magnetisch en als de atomen juist tegen het externe veld in gaan staan wordt het materiaal dia-magnetisch genoemd.

Materialen waar de atomen elkaar beinvloeden en alle min of meer dezelfde kant op wijzen qua magneetveld noemen we magneten. De cluster atomen die 1 kant op wijst zit in een Weiss gebiedje. Vallen, stoten, opwarmen - allerlei invloeden die de onderlinge stand van atomen kan wijzigen doen een magneet steeds minder magnetisch worden.
Anne op 06 maart 2024 om 08:29
Hall Theo,
Bedankt voor je goede uitleg. Het is me duidelijk geworden. Misschien verwoordde ik het wat ongelukkig, maar het klopt dus wel wat ik zei. Bedankt
Groetjes,Anne
Theo de Klerk op 06 maart 2024 om 09:12
ja - ik denk het wel.

Noortje heeft achtentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?