Reacties
https://nos.nl/artikel/2469549-hardrijdende-profvoetballer-vliegt-met-auto-sporthal-in-belgie-binnen
en ja, als we eens een goede studie van dit filmpje maken dan valt er bij benadering wel te zeggen hoe hard die auto reed. Let wel, bij benadering. De forensische dienst van de Waalse Verkeerspolitie gaat vast wel betere data vinden dan wij. Voor elke berekening geldt dat de kwaliteit van de resultaten nooit de kwaliteit van de gegevens zal overtreffen.
hierboven moet het de gewraakte rotonde zijn
da's dus een sprong van ca 45 m afstand
de rotonde ligt 1-2 m hoger dan de vloer van de sporthal
zaalhandbalgoaltje is 2 m hoog, dus zwaartepunt auto ging op ca 5,5 m hoogte de sporthal binnen.
Hierboven dus al eens een begin van verzameling data, later verder.
fotomateriaal van Google Earth en
Mijn screencaster/filmbewerker (snagit) telt voor een buitenstaander misschien vreemd, maar hij gebruikt 30 beeldjes per seconde, dus 00:00,10 betekent seconde nul, beeldje 10 en dus 0,33 s.
En dat heb ik geknipt (0) vanaf dat deze aspirant-piloot links in beeld verschijnt, en hieronder het moment van lancering:
De botsing met de muur van de sporthal komt zo netjes als te knippen valt op 1,83 s:
dus 1,83 - 0,33 = 1,5 s onderweg.
Uit beelden van google earth bleek in het vorige bericht dat de afstand van de rand van de rotonde waarop hij lanceerde tot de muur ongeveer 45 m moet zijn,
horizontale component van de snelheid tijdens de vlucht dus ongeveer 45 : 1,5 ≈ 30 m/s gemiddeld (ca 108 km/h)
maar da's niet alles:
hierboven bij benadering de baan van de auto vanaf lancering tot impact. Ergens in in de ellips zit het hoogste punt, het is een beetje onduidelijk waar precies in horizontale zin. Verticaal ligt het midden van die ellips wel ongeveer goed voor het zwaartepunt.
Van lancering tot impact horizontaal ruitjes op 44 m gezet (22 x 2 m)
De auto vliegt dus minstens 5 m hoger dan zijn lanceerpunt
Verticale snelheidscomponent dus minstens
Totale snelheid na lancering, vectorieel opgeteld
Dat is dan ongeveer 115 km/h.
Laten we zeggen dat die auto ook nog wel wat kwijt raakt tijdens het buikschuiven over die betonrand van die rotonde, maar het lijkt erop of hij voor de snelheidsovertreding zijn rijbewijs net niet hoeft te gaan inleveren. Een stuntman doet dit kunstje denk ik wel na met 130 km/h, maar dat is in België dus ergens in de zone rijverbod of net niet (30-40 km/h te hard, hij mocht daar 90 hoewel me dat op een rontonde onverstandig lijkt, waarvan akte).
De 200 km/h uit de krant lijkt me dus een sensatiegetal.
In geen geval tijdens die lancering, dat was ergens rond de 115 km/h.
Wellicht had hij die idiote snelheid kort daarvoor wèl
en was hij al aan het remmen, wie weet,
en op een zo te zien nat wegdek dus slippen, wie weet,
en dus deels rechtdoor glijden ipv afbuigend naar rechts om de rotonde op te rijden, wie weet,
en dus gelanceerd op een oplopende betonrand.
dat is dan wel onder voorwaarde dat het originele filmpje de originele tijd gebruikt, dus niet versneld of vertraagd op internet staat. Maar dat denk ik niet, in combinatie met die afstandsmeting op basis van beelden van Google Earth komt alles uit op een alleszins plausibele parabool.
Groet, Jan
Bijlagen:
Jan van de Velde
Dat is dan ongeveer 115 km/h.Laten we zeggen dat die auto ook nog wel wat kwijt raakt tijdens het buikschuiven over die betonrand van die rotonde, maar het lijkt erop of hij voor de snelheidsovertreding zijn rijbewijs net niet hoeft te gaan inleveren. Een stuntman doet dit kunstje denk ik wel na met 130 km/h,
hmm, ik bedacht me dat die auto ook ruim voor de rotonde al in beeld komt in het originele fimpje dus maar eens een andere snede gemaakt:
De "aanloop" voorzover die zichtbaar is blijkt ongeveer even lang als de sprong, ruim 40 m dus, en volgens mijn filmpje duurt dat ongeveer een seconde. Toch wel ongeveer 160 km/h dus.
Dat lijkt bijna onvertraagd te gaan. Dan raakt die auto bij dat schuiven over die rand toch dus ruim een kwart van zijn snelheid kwijt. Dat is meer dan ik zou verwachten.
groet, Jan
Bijlagen: