2014-1 vraag 2 havo

Ishak stelde deze vraag op 10 mei 2018 om 11:16.

 Ik heb zojuist vraag 2 van het natuurkunde examen 2014-1 havo gemaakt. Alleen snap ik een deel niet. Ze zeggen T=0,90 s en labda =144 m. Maar in figuur 2 zie ik dat na T (0,90s) twee labdas voorbij zijn gegaan. Alvast bedankt.

Reacties

Theo de Klerk op 10 mei 2018 om 11:29
Bedoel je opgave 1 vraag 2 uit de "Millennium brug" (https://www.natuurkunde.nl/opdrachten/2544/millenniumbrug-havo-2014-1-opg-1)?

Wat jij "lambda" noemt heet normaal een "golflengte". Een golf heeft een top en een dal. Een staande golf heeft alleen toppen en dalen ("buiken") en die wisselen elkaar af. Wat je in figuur 2 ziet zijn 2 buiken. Samen vormen ze 1 golflengte. Van 144 m.
Ishak op 10 mei 2018 om 11:33
Bedankt.

Dat snap ik.
Maar ik zie dat dat na 1 trillingstijd 2 golflengtes voorbij zijn gegaan.  (Fig 2)
Theo de Klerk op 10 mei 2018 om 11:54
Nee, na 1 trillingstijd zie je dat punt A eerst een "top" is en daarna een "dal" en voor een punt B net andersom.  
Elke "heuvel" + "dal" in een staande golf vormen samen een golflengte. Ieder voor zich is maar een halve golflengte.


Tussen 3 rode punten staat 1 staande golf. Deze ontstaat uit interferentie van 2 identieke maar tegengesteld lopende golven (de blauwe (heen) en de rode (terug) ).
Ishak op 10 mei 2018 om 12:16
Hoeveel golflengtes zijn op 1/4 T voorbij gegaan? Zie bijlage
Theo de Klerk op 10 mei 2018 om 12:27
Ik denk dat je nog e.e.a. over golven en trillingen moet nakijken voordat het examen a.s. maandag komt!

Na 1/4 trillingstijd is een 1/4 van de lopende golf voorbij.

En bij staande golven "loopt" de staande golf niet. De punten langs de lijn hebben alleen een steeds wisselende uitwijking.
Deze hangt het af waar je met T=0 begint te tellen voor de uitwijking. Maar als ik de positie (A) met de grootste uitwijking neem, dan zal op
0T  :  alles vlak met uitwijking 0, dus ook het punt A
1/4T: hoogste punt: A maximaal hoog
1/2T: alles vlak
3/4T: laagste punt: A maximaal laag
4/4T: alles vlak
5/4T Als 1/4 T
Ishak op 10 mei 2018 om 17:04
Dank voor al uw hulp.
Dus bij staande golven moet de golv eerst heen geweest zijn en terug voordat één trillingstijd voorbij gegaan is.

Heb alle opgaves over staande golven gemaakt, alleen deze vind ik echt lastig.
Theo de Klerk op 10 mei 2018 om 17:51
Nee, er hoeft niet eerst een hele trillingstijd voorbij te zijn: in de "grondtoon" hoeft een golf maar 1/2 golflengte van de ene naar de andere kant te overbruggen om daarna al teruggekaatst te worden. Dan begint al het "staande golf" effect. Maar alleen op het stuk waar beide golven elkaar ontmoeten.
Dus je hebt gelijk dat over de hele lengte van snaar of brug pas een staande golf kan ontstaan nadat een golf zowel helemaal heen als weer terug is gekomen. En dat is minimaal over 2 x 1/2 golflengte en de tijd daarvoor nodig is de periode.

Staande golven zijn het resultaat van heen- en weergaande golven die een geschikte frequentie (en daarmee golflengte) hebben. Heel in het begin zal er alleen een heengaande golf zijn, pas later komt de teruggekaatste golf en pas als die met de heengaande interfereert ontstaat de staande golf.
Maar vaak is hiervoor maar een fractie van een seconde nodig omdat de golfsnelheid in de draad heel hoog is en de draadlengte maar kort (zoals vioolsnaren).

Niet alle golven resulteren in consequent tegelijk samenwerkende interferentie zodat buiken ontstaan. De meeste golven werken elkaar meer of minder tegen en er ontstaat geen staande golf.

Alleen golven met een golflengte die "past" op een stuk snaar (of brug) geven hiertoe aanleiding. En men vond al snel dat de voorwaarde hiervoor was dat de snaarlengte een veelvoud van een 1/2 golflengte moest zijn.

Bij de Millenniumbrug met een trillingstijd van 0,90 s (dus frequentie 1/0,90 = 1,1 Hz) levert dit toch al een  golfsnelheid over de brug op van v = fλ = 1,1 x 144 = 160 m/s ofwel 5760 km/h

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft zes appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)