zwaartekracht

Erwin stelde deze vraag op 09 mei 2018 om 13:07.

Mijn vraag is of jullie antwoord kunnen geven op de vraag wat zwaartekracht is . Ik stuitte nl op die interview met Neil de Grasse Tyson . Neil de Grasse moet het antwoord op van zijn interviewster "wat is zwaartekracht" schuldig blijven :  "If you ask me what it is i don't know " . Ik vind dit hoogst merkwaardig dat hij dit antwoord , het was toch allang duidelijk wat zwaartekracht is ? Of is dat niet zo .. Groet ! https://youtu.be/Efh4bu4rcbs

Theo de Klerk op 09 mei 2018 om 15:08
wat zwaartekracht is

Nee. Geen idee. Niemand trouwens. Er zijn wel allerlei theorieen die kloppen met huidige ervaringen en Einstein "bedacht" een voor hem en velen logische verklaring door een kromme tijdruimte aan te nemen waarin alles rechtuit beweegt (maar door "kuilen" afwijkt alsof er een kracht werkt.
Recent denken mensen aan de U v Amsterdam dat er een andere reden is (emergente zwaartekracht) maar het blijven allemaal aannamen en theorieen.
De natuurkunde probeert wel mechanismen te doorgronden maar de "levensvraag" "wat is?" valt daar buiten. De natuurkunde weet niet "wat" zwaartekracht is, "wat" atomen zijn, "wat" licht is, "wat".... - we herkennen gedrag, kunnen voorspellingen doen op basis daarvan en verder... Voer voor filosofen.

Samengevat: we weten hoe zwaartekracht op voorwerpen  werkt. Maar waarom? Geen idee.

Ariane heeft zes appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?