botsing twee auto's

M. stelde deze vraag op 29 april 2018 om 19:42.

 Een auto van 1300 kg botst tegen een auto van 950 kg. De auto van 950 kg wordt vol in de flank geraak en deukt 35 cm in. Daarna wordt de 950 kg auto 3 meter zijdelings verplaatst indeuken en verplaatsen in 2 seconden tijd. Nu is mijn vraag; hoe hard reed de auto van 1300 kg? 

Reacties

Jan van de Velde op 29 april 2018 om 20:32
Dag M.,

Dit lijkt niet op een natuurkundesommetje uit een boekje, en we zijn geen forensische experts, en hebben ook nog eens geen beelden of andere gegevens van de plaats van het ongeluk. Dus stap met onderstaande niet naar de rechter of zo, dat haalt geen fluit uit. 

Maar al met al reed die niet zo idioot hard denk ik, als dat je gedachte is en je de conclusies van de politie niet zou willen geloven.  
  
We mogen bijvoorbeeld aannemen dat die aanrijdende auto zelf ook vol in de remmen hing op dat ogenblik? Welk soort wegdek? Nat of droog? Wat voor soort banden onder de aangereden auto? Dat soort dingen en nog meer kan bij elkaar een factor 2-3 verschil maken. Veel te veel onbekende variabelen.

een ruwe gooi:
Glijdende (dynamische) wrijvingscoëfficient rubber op droog asfalt ongeveer µ=0,8  (beton wat meer, straatklinkers wat minder).
Gewicht beide auto's samen Fn = (1300 + 950)x10 = 22 500 N 
Remkracht door glijdend rubber totaal Frem= µ·Fn = 0,8 x 22 500 = 18 000 N 

Remarbeid = remkracht x remweg = 18000 x 3 = 54 000 J

Dan moet de bewegingsenergie Ekin van de aanrijdende auto voor de botsing ongeveer gelijk geweest zijn aan 54 000 J. 
bewegende massa aanrijdende 1300 kg
Ekin = ½mv2
54 000 = 0,5 x 1300 x v2
v = √83 ≈ 9 m/s ≈ 33 km/h op het ogenblik van botsing

  • Nou gaat er ook nog wel wat energie verloren aan indeuking van beide auto's, die durf ik niet in te schattten. Maar dat zou een wat hogere snelheid geven
  • Nat of om andere reden gladder wegdek, of vrij harde zomerbandjes onder aangereden auto? Dan een wat lagere snelheid tot op kletsnatte klinkers tot zelfs de helft van die snelheid. 
  • Remde de aanrijdende auto niet mee? (bijv, chauffeur zat te suffen): dan had hij een fors lagere snelheid, tot zelfs ruim de helft lager.
  • enz. enz. 

Kortom, van alles tussen 15 en 50 km/h op het moment van botsing is mogelijk.
Kom trouwens ook niet met allerlei extra gegevens, dat gaat dit sommetje niet waardevoller maken, alleen forensische experts hebben voldoende simulatiesoftware, getweakt met data van honderden botsingen, om tot 5 a 10 km/h meer of minder de waarheid te kunnen benaderen.  

Ik hoop dat de inzittenden van de aangereden auto er niet al te ernstig aan toe zijn? Want die hebben in deze zijdelingse botsing, waar gordels en airbags meestal niet zoveel kunnen doen, ondanks die m.i. niet overdreven snelheid, vast een behoorlijke klap gehad. Voor de inzittenden van de aanrijdende auto vrees ik niet zo, mits ze in de gordels zaten. Met een botsweg van 3,5-4m (hun eigen kreukelzone helpt ook mee) zijn die hoogstwaarschijnlijk met de schrik vrijgekomen. 

Groet, Jan
M. op 29 april 2018 om 21:29
Beste Jan,

Dank voor de ruwe gooi. Het ging mij er alleen om hoe zoiets berekend wordt. De aanrijding waarover het gaat is al langere tijd geleden gebeurd. Er waren gelukkig geen gewonden. 


Mvg
M.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft zeven appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)