Kracht die wordt geleverd door het draaipunt

Jenny stelde deze vraag op 08 april 2018 om 18:10.
Op het moment ben ik met een project bezig waarvoor ik een klip dien te ontwerpen.
In punt Fa zit een veer die een kracht levert van 4,1 N. Het draaipunt van de klip zit loodrecht op punt C.

Ik heb van alles geprobeerd maar kom er niet uit hoeveel kracht Fb levert.

Reacties

Jan van de Velde op 08 april 2018 om 18:23
Dag Jenny,

als ik je probleem goed begrijp is je probleem er een van evenwicht van momenten. Het is een zo te zien betrekkelijk eenvoudig geval van twee krachten rond een draaipunt. Kan het zijn dat je je vraag

 

hoeveel kracht Fb levert.
eigenlijk verkeerd stelt? Ik vermoed zomaar dat er door een kracht FA uit te oefenen er in punt B een kracht FB ontstaat (dus dat B het gevolg is van A). Je vraag zou dan moeten luiden hoe groot de kracht is die door FA veroorzaakt wordt in punt B. Want anders zijn er twee onafhankelijke krachten met een gelijke draairichting (met de klok mee) en gaan we niks oplossen.

oh, enneh, wat betreft je titel, wat heeft die met kracht FB te maken? Gaat het jou niet eerder om krachten om een draaipunt? 

Die clip van je, dat is gewoon een plat ding, twee dimensies? Niks wat zogezegd het papier uit steekt? 

Groet, Jan
Jenny op 08 april 2018 om 18:31
Ja de kracht die bij B ontstaat is inderdaad het gevolg van de kracht in Fa.Nee, de clip is 3d en heeft een dikte van 6mm.
is het moment bij het draaipunt in dit geval dan de kracht die bij Fb wordt geleverd?
Jan van de Velde op 08 april 2018 om 18:37

Jenny plaatste:

Ja de kracht die bij B ontstaat is inderdaad het gevolg van de kracht in Fa.
ok, duidelijk

Nee, de clip is 3d en heeft een dikte van 6mm.

laat ik het dan zo vragen, je clip is gewoon een plat plaatje van 6 mm dik? 

Jenny plaatste:

is het moment bij het draaipunt in dit geval dan de kracht die bij Fb wordt geleverd?
je kent de term moment, maar gebruikt die (net als de rest van je verhaal) verwarrend slordig. 

Een moment treedt op RONDOM een draaipunt
Je kunt dus het moment uitrekenen van FA rondom dat draaipunt.
Het moment van FB romdom dat draaipunt zal daaraan qua grootte gelijk zijn.

Is daarmee dan je probleem opgelost?

groet, Jan
Jenny op 08 april 2018 om 18:50
Ja, dank u wel! Als ik het goed begrijp moet ik dus het moment (kracht x arm = 4,1 x 7) uitrekenen en is dit de kracht die ook in punt b wordt geleverd.
De enige vraag die ik nog heb is of deze kracht nog gedeeld dient te worden door de 3 mm lengte tussen punt c en b.

bedankt voor u tijd
Jan van de Velde op 08 april 2018 om 18:53

Jenny plaatste:

Ja, dank u wel! Als ik het goed begrijp moet ik dus het moment (kracht x arm = 4,1 x 7) uitrekenen en is dit de kracht die ook in punt b wordt geleverd.

daar heb je weer je slordigheid: het moment van kracht A is gelijk aan
het moment van kracht B, kan nooit kracht B zelf zijn, want moment en kracht zijn geen dezelfde grootheden.  

dus ja, natuurlijk:

 deze kracht nog gedeeld dient te worden door de 3 mm lengte tussen punt c en b.

want die 3 mm zijn de arm van kracht B.

groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft acht appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)