Homogeen veld spoel

Stijn stelde deze vraag op 03 april 2018 om 20:13.

Een permanente magneet buiten een spoel wordt aangetrokken tot die spoel. Stel de zuidpool van de spoel trekt de noordpool van de permanente magneet aan. je zou ook kunnen zeggen, de zuidpool stoot de zuidpool van de permanente magneet af. Dit is echter niet zo, omdat de zuidpool van de permanente zich verder van de spoel af bevindt. Hierdoor is de veldsterkte (dichtheid van de veldlijnen) kleiner en is de afstotende kracht, kleiner dan de aantrekkende kracht. Klopt dit? Dus ik kan stellen dat de kleinere veldsterkte zorgt voor een kleinere aantrekkende of afstotende kracht?

Als hetgeen wat hier boven staat klopt, is het dan ook zo dat in een homogeen magneetveld, tussen bijvoorbeeld 2 spoelen, waar bijvoorbeeld een ijzeren voorwerp ligt, het niet uit maakt waar het voorwerp ligt en dat het voorwerp overal een resulterende kracht van 0 ondervindt?

Theo de Klerk op 03 april 2018 om 21:04
>Dit is echter niet zo
Dat is wel zo, maar zoals je al zegt is er ook een (grotere) aantrekkingskracht tussen noord- en zuidpool. De resulterende kracht is een aantrekkende.

>Hierdoor is de veldsterkte
Je draait oorzaak en gevolg om. Er is een resulterende veldsterkte en DAARDOOR is er een resulterende aantrekkingskracht.

>het niet uit maakt waar het voorwerp ligt en dat het voorwerp overal een resulterende kracht van 0 ondervindt

Als een veld homogeen is dan zal de kracht overal even groot zijn (H = F/m waarbij "m" de sterkte van een (hypothetische) magnetische monopool is, zoals bij een elektrisch veld E = F/Q en bij zwaartekrachtveld Ezw = F/m (m als massa) )
Dan is de kracht tussen noord-zuid aan de ene kant even groot als de kracht zuid-noord aan de andere kant (en de kleinere afstotende kracht tussen noord-noord en zuid-zuid ook). En blijft het ijzer waarin een magneet geinflueerd is, liggen.

Ariane heeft negen appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?