golflengte

Matthias stelde deze vraag op 09 januari 2018 om 14:50.

ik moet de kortste golflengte bepalen van remstraling bij rontgenstraling
ik weet dat er een formule λ0 = (h*c)/eV hierbij bereken ik de afsnijgolflengte maar de eV zijn niet gegeven
ik heb gevonden dat men spreekt van röntgenstraling als de golflengte van de straling tussen ongeveer 1 pm (picometer) en 10 nm (nanometer) ligt. Deze band correspondeert met een energie van ongeveer 124 eV (elektronvolt) tot 1240 keV.
als ik deze waarde van 124 eV invul of de waarde 1240 keV kom ik in eerste: 1.60403*10-27 m
en tweede : 1.60403*10-31
deze heb ik dan naar nanometer gebracht maar zijn heel kleine waardes nog steeds klopt dit wat ik hier doe

ik sukkel met eenzelfde soortgelijke oefening: ook hierbij wordt Rhodium bestraald met elektronen. Ze bekomen hun snelheid door potentiaal van 40kV; bereken de korste golflengte van de bremsstralung.

Hierbij heb ik het als volgt aangepakt:
De elektronen die het doel raken hebben een kinetische energie van 40 kV. De fotonen met de korste golflengte zijn het gevolg van botsingen waarbij de gehele kinetische energie van het elektron aan het foton wordt gegeven, dus K= eV = h*f0
zelfde vgl
λ0= (h*c)/eV
((6.63*10-34 J*s)(3,0*108 m/s))/((1.6*10-19C)(4.0*104 V)) dit is gelijk aan 3.10781*10-11 m oftewel 0.031 nm
klopt deze berekening?

Theo de Klerk op 09 januari 2018 om 15:57
>formule λ0 = (h*c)/eV

Een beetje netter werken!  "eV" is niks (elementaire lading x volume misschien?) - een golflengte λ = c/f = hc/(hf) = hc/Efoton en als je λ in meters wilt, zul je h en E in SI eenheden moeten geven (dus in Js en J) en niet in afgeleide eenheden als "eV".

>een kinetische energie van 40 kV
Energie in eenheden kilo-volts? Ongetwijfeld bedoel je 40 keV (=40 x 103 x 1,6 x 10-19 J)
Matthias op 09 januari 2018 om 16:27
het is weldegelijk 40 kV maar ik heb deze omgezet naar eV via (40 x 103 x 1,6 x 10-19 J)

en de reden waarom ik de formule λ0 = (h*c)/eV gebruik is omdat de energie behouden blijft dus moet de energie  van het uitgezonden foton, h*f, gelijk zijn aan het verlies van kinetische energie van het elekktron
ΔK = K-K', dus is h*f = ΔK
De röntgenstraling met de kortste golflengte (de hoogste frequentie) moet het gevolg zijn van een elektron dat alle kinetische energie afgeeft in één botsing en een foton produceert. Omdat de initiële kinetische energie van een elektron gelijk is aan de energie die het krijgt van de versnellende spanning, V, moet dus K= eV zijn. bij een botsing waarbij het elektron tot rust wordt gebracht (K'= 0), is dus ΔK = eV en h*f0 = eV
We stellen f0 = c/λ0 , waarbij λ0 de afsnijdgolflengte is en vind ik dus zo
λ0 = (h*c)/eV
Theo de Klerk op 09 januari 2018 om 16:36
eV als product lading x spanning geeft inderdaad energie (vaak dan ook in eenheden eV uitgedrukt). I.p.v.  E = eV wordt meestal E = qU gebruikt met q = e en U = 40 kV om dit soort "misverstanden" bij dubbel-gebruik van dezelfde letters te voorkomen.
Bij een spanning van 40 kV is de energie van een elektron na het doorlopen ervan 40 keV en niet 40 kV.
Matthias op 09 januari 2018 om 16:43
in de bijlage had ik een soortgelijke oefening gevonden voor de 2de vraag
dus ik denk dat deze wel klopt

de eerste is analoog met de tweede maar ik vind de waarden veel te klein.

Theo de Klerk op 09 januari 2018 om 22:57
>ik moet de kortste golflengte bepalen van remstraling bij rontgenstraling

Als dat alles is wat gegeven is dan is de denktrant: kortste golflengte heeft grootste frequentie en dus de meeste energie. Welke golflengte is het kortst in het rontgengebied? Ca. 1018 Hz of 1019 Hz (zogenaamde "harde rontgenstraling").  Met c = λf is λ = c/f (en zal zo ergens in de 108/1018 = 10-10 m uitkomen). Da's anders dan wat jij beweert met 10-27m (dat een zeer extreem harde gammastraling zou zijn).

Bij je tweede probleem met Rhodium:

Energie van een foton is E = h.f
Als die door versnelde elektronen wordt veroorzaakt, dan hebben die elektronen een kinetische energie gelijk aan E = h.f want ze worden tot stilstand gebracht en alle kinetische energie wordt als rontgenfoton uitgezonden.
Hoe komen ze aan die energie? Door een potentiaalverschil U te doorlopen.
De energie die ze daarbij krijgen is E = qU = eU (e = 1,6 . 10-19 C)
Als U = 40 kV dan zal de energie dus E = 1,6.10-19 . 40.103  J zijn .
Dat levert een foton van gelijke energie en dus met frequentie f = E/h op.

Ariane heeft negenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?