richting nettokracht

Tim stelde deze vraag op 28 mei 2017 om 21:51.

 Beste,

Ik snap niet zo goed wat nettokracht is. In mijn boek staat dat als een voorwerp waar geen nettokracht op werkt, constant beweegt of stil ligt.

Dus een nettokracht kan je alleen maar bij voorwerpen berekenen die meer dan 2 krachten hebben?

Stel je hebt 2 tegenliggende krachten: <----- 150N  ----> 100N
Is de nettokracht 50N of -50N??

Groetjes,

Tim 

Reacties

Jan van de Velde op 28 mei 2017 om 22:31
dag Tim,

Nettokracht is simpelweg het vectorieel opstelsommetje van ALLE krachten die op een voorwerp werken. Die zou 0 N kunnen zijn omdat er géén krachten op werken, maar dat is theorie, want ook op een brok steen ergens in de interstellaire ruimte werken (bijv. zwaarte)krachten, hoe klein ook. 
De nettokracht kan ook 20 N zijn omdat er bijvoorbeeld alleen één kracht van 20 N op werkt (en we de rest verwaarlozen). Rekenen is dan uiteraard overbodig.

en daarna ga je vectorieel optellen, dwz, optellen rekening houdend met de richting van de diverse krachten. Jij geeft het voorbeeld:

Stel je hebt 2 tegenliggende krachten: <------ 150N  ----> 100N
Is de nettokracht 50N of -50N??

Jij bent het die dat kiest. En dat doe je door een assenstelsel onder je krachten te kiezen, en op die assen plus- en minrichtingen aan te geven. En dan je vectoren vanuit de oorsprong (de plaats van je voorwerp waarop die krachten werken) te tekenen. 

En zo'n keuze maak je dan liefst handig en overzichtelijk afhankelijk van wat je beschrijft. Voor een rijdende auto is het een logische keuze om de plus-richting te kiezen in de bewegingsrichting. Rijdt de auto uit jouw voorbeeld van links naar rechts, dan kies je liefst een as met positief naar rechts, een standaard-assenstelsel dus. Is dat in jouw voorbeeld het geval dan werkt er een nettokracht van -50 N op je auto. Een negatieve kracht invullen in a=F/m geeft ook een negatieve versnelling. Kortom, je auto vertraagt. En zo gaan logisch gekozen plussen en minnen ook een heel begrijpelijke betekenis houden in vervolgberekeningen. 

Maar reed jouw auto van rechts naar links, dan is de keuze van een positieve as naar links veel logischer. Dan is de nettokracht +50 N, en je auto versnelt dus.  Ook weer heel logisch, beweging naar links, nettokracht ook naar links, dus versnelling. 

Bij die handige keuzes van assenstelsel krijgen die plussen en minnen zo hun direct begrijpelijke betekenis. Maar ook al wil je iets heel anders, prima, zolang je dat maar duidelijk maakt aan degene die jouw berekening leest. Je kunt niet fout kiezen, op zijn slechtst onhandig.

groet, Jan
Tim op 29 mei 2017 om 19:20
hartstikke bedankt!

Tim

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Roos heeft zevenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?

Antwoord: (vul een getal in)