Rendement elektromotor

Josje stelde deze vraag op 26 mei 2017 om 12:07.

Dag allemaal,

Voor een natuurkunde opdracht op school moet ik het rendement van een elektromotor bepalen. Dit heb ik gedaan met behulp van lichtsensoren en het programma Coach. In de hypothese heb ik dit staan:

'Hypothesised is that the efficiency of an electric motor is low at low loads and along with the increasing of the load, will increase up to a certain maximum. From this maximum on the efficiency will decrease. '

De resultaten van de proef bewijzen echter het tegengestelde: zie bijgevoegde grafiek. Nu moet ik deze resultaten verklaren. Het rendement van een elektrische motor 'hoort' groter te worden naarmate de belasting ook groter wordt. Ik heb dus geen idee hoe ik de uitkomst van de proef moet verklaren. Weet iemand misschien iets?

Alvast bedankt.

Groet,


Bijlagen:

Reacties

Jan van de Velde op 26 mei 2017 om 12:44
Dag Josje,

ik zie in jouw grafiek precies wat die Engelse tekst beweert hoor. 

  1. the efficiency of an electric motor is low at low loads 
  2. and along with the increasing of the load, will increase 
  3. up to a certain maximum. 
  4. From this maximum on the efficiency will decrease



niks mis mee, althans met die hypothese vergeleken met jouw grafiek?

Met die grafiek is wel van alles mis. Je hebt te weinig meetpunten tussen 0 en 180 g, en een zeer onregelmatige stapgrootte op je horizontale as. Zo krijgen we een vrij nutteloze karakteristiek.

Waar de werkelijke maximum-efficiency van dit motortje ligt blijft dus een grote gok. Die zou best 80% geweest kunnen zijn bij 90 g "load", om maar eens wat te noemen.



groet, Jan
Josje op 26 mei 2017 om 12:53
Beste Jan,

Het klopt dat er tussen 0 en 180 gram geen meetpunten zijn, dit komt doordat ik hele onnauwkeurige grafieken van Coach kreeg wanneer ik het met gewichten tussen 0 en 180 gram probeerde.
ik zie in jouw grafiek precies wat die Engelse tekst beweert hoor. 

  1. the efficiency of an electric motor is low at low loads 
  2. and along with the increasing of the load, will increase 
  3. up to a certain maximum. 
  4. From this maximum on the efficiency will decrease
Nu u het zegt, inderdaad ja. De gestelde hypothese is gebaseerd op literatuur, alleen bedenk ik me nu dat ik eigenlijk niet begrijp hoezo het rendement vanaf dat maximum daalt, weet u dat misschien?

Alvast bedankt.


Groet,
Jan van de Velde op 26 mei 2017 om 12:57

Josje plaatste:

 alleen bedenk ik me nu dat ik eigenlijk niet begrijp hoezo het rendement vanaf dat maximum daalt, 
Vaak helpt het om in extremen te denken. 

Als je er niks aan hangt verricht die motor geen nuttige arbeid, er is geen kracht in W=F·s, alle elektrische energie verspild, rendement 0. Duhh. 

Als je er twee ton aanhangt komt dat niet omhoog, het motortje trekt dat niet. Er is geen afstand in W=F·s, alle elektrische energie verspild, rendement 0. Eigenlijk net zo duhh.

Ergens tussen 0 gram en 2 ton is er wèl een rendement, ergens moet dus een maximum liggen, en voorbij dat maximum kan het dus niet anders dan dalen. 

Groet, Jan

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft vijfentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)