Energie per seconde uitrekenen, stralingsdosis en dosisequivalent

Chendo stelde deze vraag op 21 maart 2017 om 13:03.

Goeiedag,
Ik heb de volgende vraag waar ik niet uitkom:
Tijdens een experiment gebruikt een onderzoeker het isotoop strontium 90. In een proefopstelling wordt de straling in een bundel uitgezonden. De activiteit bedraagt 740*10^3 Bq.

1. Bereken hoeveel energie de stralingsbron per seconde produceert.

Verval energie strontium = 0.6*10^6
0.6*10^6*1.60 *10^-19= 7.1×10^-8 J .

Ik vroeg me af of dit goed is.

Ter plekke van de onderzoeker- op een kleine afstand van de bron- is het stralingsvermogen 6.0*10^-9 W. Op een bepaald moment blijkt de onderzoeker door onvoorzichtig heid 3 minuten in de stralingsbundel gezeten heeft. Hierdoor heeft 5 procent van zijn lichaam (70kg) aan straling blootgestaan.
2 bereken de opgelopen stralingsdosis.

Ik heb hier niet echt een idee van hoe ik dit moet gaan berekenen en misschien dat iemand tips heeft.

Hartelijk bedankt,
Groetjes chendo

Theo de Klerk op 21 maart 2017 om 14:23
Strontium-90 vervalt door een elektron met maximum energie 0,6 MeV. Die energie deelt het met een antineutrino dat ook vrijkomt.

0,6 MeV = 0,6 x 106 eV = 0,6 x 106 x 1,60 x 10-19 J
Dat klopt dus.
Maar dat is de energie van 1 verval, en de bron straalt met 740 x 103 Bq ofwel zoveel vervallen atomen per seconde.
Dus je weet de energie bij 1 verval en je weet hoeveel vervallen er zijn per seconde (al neemt dat langzaam af omdat Sr-90 een halfwaardetijd van 28 dagen heeft).

Als je eenmaal die totale energie weet, dan kun je ook uitrekenen hoeveel energie de onderzoeker oploopt door zijn hand in de bundel te houden (ik neem maar even aan dat de hele bundel door zijn hand gaat) gedurende een bepaalde tijd.

De dosis is de totale energie opgenomen per kg massa.
Je weet de totale energie van de straling in die tijd, je kent de massa van de hand, dan is de dosisbepaling in Gy (gray) ook recht-toe-recht-aan.

En wil je dit in stralingsbelasting in Sv (sievert) uitrekenen dan is het de al berekende dosis vermenigvuldigd met de schadelijkheidsfactor van de uitgestraalde deeltjes. In dit geval elektronen, waarvoor die factor op 1 is gesteld (BINAS 27.D3) en daarmee is het bedrag in Gy gelijk aan de dosis in Sv.
Chendo op 21 maart 2017 om 16:29
Super bedankt! Ik ben een stuk wijzer

Roos heeft eenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Roos nu over?