vgem

ruben stelde deze vraag op 20 maart 2017 om 17:50.

Quote

 ik heb een tabel gekregen van een luchtkussenbaan met een paar gegevens maar ik moet zelf nog wat gegevens invullen.

er staat

t        s       v     a       g
0,00  0,00 0,00  ?   0,39  9,81
0,1   0,13   ?      ?   0,39  9,81
0,2   0,26   ?      ?   0,39  9,81
0,3   0,39   ?      ?   0,39  9,81 
0,4   0,52   ?      ?   0,39  9,81
0,5   0,65   ?      ?   0,39  9,81

hiervan moet ik v weten ik kom telkens op 1,3 uit maar dat klopt niet weet iemand hoe ik het moet berekenen en ook hoe ik a moet berekenen.

Reacties:

Theo de Klerk
20 maart 2017 om 18:17
Quote

v= s/t en daar komt steeds 1,3 uit inderdaad. En voor een luchtkussenbaan ook niet zo gek: de wrijving wordt daar zo klein mogelijk gehouden zodat er bijna met vaste snelheid bewogen wordt als een puck eenmaal een "zetje" heeft gehad.

Als v = constant dan zal a = 0 zijn (want a = Δv/Δt = 0).

Waarom klopt v = 1,3 (m/s?) niet?  Ik weet niet wat fz voorstelt (wrijvingskracht? wrijvingscoefficient?) en g = 9,81 (m/s2) lijkt te suggereren dat het experiment op de aardbodem wordt uitgevoerd...

ruben
20 maart 2017 om 21:23
Quote
g is valversnelling
en fz word geleverd door het gewichtje dat naar beneden gaat
Jan van de Velde
20 maart 2017 om 21:34
Quote

ruben plaatste:


 fz word geleverd door het gewichtje dat naar beneden gaat
dat is dan een grote F, Fz voor zwaartekracht.

dat zou dan dus de kracht moeten zijn die je sleetje over de luchtkussenbaan trekt. 

Je hebt kennelijk een perfect constante snelheid gemeten. Dus heb je iets hélemaal fout gedaan, of was er precies maar dan ook precies (heel toevallig) evenveel weerstand als aandrijvende kracht (zwaartekracht op hangend gewichtje).

Voor weerstand is een luchtkussenbaan juist NIET bedoeld.

Maar als je alléén die tabel kreeg kan de conclusie niet anders zijn dan een constante snelheid van 1,3 m/s en dus een versnelling van 0 m/s². Als dat "fout" is komt dat omdat de tabel met gegevens niet in orde is. 

groet, Jan
ruben
20 maart 2017 om 21:47
Quote
het karretje dat wordt getrokken is 300 gram.
ruben
20 maart 2017 om 22:07
Quote
aan het touwtje zit nog een massa van 40 gram
Jan van de Velde
20 maart 2017 om 22:07
Quote
Met een Fz in de tabel van 0,39 N lijkt het me eerder een hangend gewichtje van 40 g dat trekt. 

Als dat karretje 300 g woog zou je daarmee op een goeie luchtkussenbaan een versnelling van 1,15 m/s² verwachten.
Maar we nemen een constante snelheid waar, ergo:

 

Dus heb je iets hélemaal fout gedaan, of was er precies maar dan ook precies (heel toevallig) evenveel weerstand als aandrijvende kracht (zwaartekracht op hangend gewichtje).

of je luchtkussenbaan stond niet waterpas, maar onder een helling van een graad of 7. De snelheid die hij heeft houdt hij dan. 
ruben
20 maart 2017 om 22:11
Quote
ik kom niet op de berekening uit voor v en a.
hoe bereken je precies v.
Jan van de Velde
20 maart 2017 om 22:13
Quote

ruben plaatste:


hoe bereken je precies v.
v=s/t
ruben
20 maart 2017 om 22:15
Quote
dat snap ik maar het is een versnelling en we komen er niet aan uit.
Jan van de Velde
20 maart 2017 om 22:15
Quote

ruben plaatste:


hoe bereken je precies v.
v=s/t

ruben plaatste:

ik kom telkens op 1,3 uit 

en dat (1,3 m/s), klopt ook met de gegevens uit de tabel. 
Jan van de Velde
20 maart 2017 om 22:16
Quote

ruben plaatste:

dat snap ik maar het is een versnelling 
niet volgens je tabel.

volgens je tabel kom je elke tiende seconde 13 cm verder en hebben we dus een constante snelheid
ruben
20 maart 2017 om 22:25
Quote
een vriend van mij heeft heel andere uitkomsten.

t        s       v     a       g
0,00  0,00 0,00  ?   0,39  9,81
0,1   0,13  1,31    13,08   0,39  9,81
0,2   0,26  1,96     6,50   0,39  9,81
0,3   0,39  2,40     4,42   0,39  9,81 
0,4   0,52   2,73    3,25   0,39  9,81

zou dit correct zijn.
Jan van de Velde
20 maart 2017 om 22:50
Quote
Nee, klopt voor geen meter. Vriend is willekeurig zonder nadenken wat met getalletjes aan het goochelen.

Vriend telt bijvoorbeeld bij 0,4 s alle afstanden op (0,52 + 0,39 + 0,26 + 0,13 m) en deelt dat door 0,4 s. 
Dat is geen snelheid op 0,4 s, áls deze maffe interpretatie van die afstanden al zou kloppen is dat een gemiddelde snelheid tót 0,4 s. 

En die versnelling klopt al helemaal niet, met een gewichtje van 40 g aan een karretje van 300g is een versnelling groter dan 1,15 m/s² onmogelijk. Dus nou gaat die luchtkussenbaan volgens Vriend helemaal onverklaarbare kunsten vertonen: het karretje versnelt zo namelijk harder dan eht gewidchtje kan vallen: touwtje gaat slap :) .
 Die versnelling hoort hoe dan ook constant te zijn, tenzij je een zeiltje op je karretje zet waardoor de weerstand steeds toeneemt, maar dan nog, hier niet groter dan die 1,15 m/s², tenzij je de luchtkussenbaan óók nog eens schuin aflopend zet.  

Luister: je kunt hier nog lang of kort mee blijven rommelen, die tabel is er een van een constante snelheid van 1,3 m/s en een versnelling van 0 m/s² 
En als dat een "fout" antwoord is dan komt dat omdat die tabel fout is. Zeg maar dat de vraagbaak van natuurkunde.nl dat gezegd heeft, en laat je docent dan hier maar eens komen uitleggen hoe dit dan geïnterpreteerd had moeten moeten worden, in relatie tot een normale luchtkussenbaan.

groet, Jan
ruben
20 maart 2017 om 22:56
Quote
hartelijk bedankt voor alle hulp jan ik zal de docent eens aanspreken.

groet, ruben

Plaats een reactie:


Bijlagen:

+ Bijlage toevoegen

Bevestig dat je geen robot bent: