Practicum zonnecel

Dunya stelde deze vraag op 28 februari 2017 om 19:14.

 Beste,

voor een schoolproject hebben we de opdracht gekregen de volgende verbanden te onderzoeken:

  • Verband tussen het vermogen van de zonnecel en de lichtintensiteit.
  • Verband tussen het vermogen van de zonnecel en de afstand van de lichtbron tot de zonnecel.
  • Verband tussen het  vermogen van de zonnecelen de hoek waaronder de zonnecel beschenen wordt.

Hierbij mogen wij bij het experiment gebruik maken van een multimeter (V en A), een belassting weerstand van 27 Ohm en een rolmaat. Ook hebben we een opstelling van een zonnecel met een lamp en luxmeter.

We moeten metingen doen en uiteindelijk de resultaten verwerken in grafieken. Helaas is mijn natuurkundeknobbel zeer klein, en heb ik geen flauw idee waar ik moet beginnen. Ik heb al een schakeling gemaakt, maar heb geen flauw idee hoe ik nu het beste de metingen kan doen. Het vermogen kan ik namelijk nergens aflezen en zal ik dus moeten uitrekenen (P=U*I). Maar hoe kan ik dan overzichtelijk en goed de verbanden bepalen?

Wie kan mij uit de brand helpen!

Reacties

Theo de Klerk op 28 februari 2017 om 20:09
Met je multimeter kun je meten welke spanning en stroom (door een weerstand) wordt geleverd. Daarmee kun je het nuttige vermogen bepalen (P = U.I) want er zal een deel van het "ingestraalde" vermogen verloren gaan in de zonnecel om allerlei redenen.

1. Verband tussen het vermogen van de zonnecel en de lichtintensiteit

Vermogen kan je berekenen. Lichtintensiteit kun je varieren door met andere lampen op de zonnecel te schijnen vanaf dezelfde afstand. Wel even noteren wat voor lamp dat is (hoeveel lumen lichtsterkte wordt gegeven). Is hier een verband tussen vermogen en de intensiteit van elke lamp?

2. Verband tussen het vermogen van de zonnecel en de afstand van de lichtbron tot de zonnecel.

Neem 1 lamp die een redelijk vermogen geeft uit je eerdere proeven en stel die lamp op verschillende afstanden van de zonnecel. Wat meet je? Zit hier een verband in? Grotere afstand betekent minder licht opvangen maar ook zal de zonnecel relatief een kleiner oppervlak gaan worden voor de lamp.

3 Verband tussen het  vermogen van de zonnecellen de hoek waaronder de zonnecel beschenen wordt

Neem dezelfde lamp als bij experiment 2. Houdt de afstand tot de zonnecel constant maar laat hem onder verschillende hoeken op de cel schijnen. Bijv. rakelings,  onder 45 graden, loodrecht bovenop de cel . Kun je een verband zien tussen hoek en vermogen?

Veel lol bij het experiment en: zinnige resultaten erna!
Dunya op 28 februari 2017 om 20:20
Ontzettend bedankt voor de uitgebreide reactie!

Je uitleg erg logisch en het spreekt allemaal best wel voor zich nu ik het zo lees. Ik had denk ik gewoon iemand nodig die de belangrijkste dingen kon aanstippen.

Nogmaals bedankt!
Melissa op 09 januari 2018 om 13:45
Beste,

Ik moet ook het verband tussen het vermogen van de zonnecel en de afstand van de lichtbron tot de zonnecel meten en snap er echt helemaal niks van. Ik weet ook totaal geen hypothese. Zouden jullie kunnen helpen!?
Jan van de Velde op 09 januari 2018 om 14:00

Melissa plaatste:

het verband tussen het vermogen van de zonnecel en de afstand van de lichtbron tot de zonnecel
Verbanden zijn van die dingen als "hoe groter het één, hoe groter/kleiner het ander.

En dan wordt het een kwestie van pogingen tot logisch nadenken. Kijk jij liever naar een fel licht van dichtbij of van een afstandje? Dus een hypothese wordt dan zoiets als "hoe dichter bij de lichtbron, hoe.... het opgevangen vermogen". En als je probeert slim te denken zou je dan nog nader kunnen gaan hypothetiseren als "Indien 3 x dichter bij de lichtbron dan een (bijv) 6 x zo ... vermogen" of zoiets, enzovoort, maar hoe het precies zit zal dan wel uit metingen gaan blijken.

groet, Jan
Carlo op 09 januari 2018 om 23:48

Dunya plaatste:

 ...

Wie kan mij uit de brand helpen!

Dunya,

zou ik jou veslag mogen inzien?

Gr,
Carlo
Theo de Klerk op 10 januari 2018 om 00:29
Je zou ook zelf eens wat kunnen proberen te maken ipv overnemen....

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Noortje heeft negenentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?

Antwoord: (vul een getal in)