Reacties
Staat op die gasfles niet vermeld wat de maximum druk is die hij kan hebben?
Als het om een butagasfles zou ik er niet bij voorbaat van uitgaan dat die veilig 11 bar kan hebben. Dat is namelijk voor 100% butagas natuurkundig niet per se nodig:
http://www.engineeringtoolbox.com/propane-butane-mix-d_1043.html
zie de onderste paarse kromme: ook bij 50°C loopt de (damp)druk in een butagasfles niet hoger op dan ongeveer 3-4 baro.
Nou zullen die flessen best wel "over-engineered" zijn, dwz, ontworpen zijn voor beduidend hogere drukken dan 3-4 baro. Maar de ontwerpeisen zitten "verstopt" in DIN en ISO-bladen waar ik zo 123 niet onbetaald bij kan, dus ik wil hier geen uitspraken over doen.
Kijk maar eens of je op die fles ergens een test pressure (TP) kunt vinden. Die zal dan waarschijnlijk uitgedrukt zijn in MPa of MNm-2
Rekenvoorbeeld: 1 MPa = 1 MNm-2 = 10 bar
Groet, Jan
Demax.bar/druk staat niet vermeld op de gasfles,vandaar mijn vraag.
Het is wel zo dat de compressor met deze extra gasfles al 6 jaar draait zonder probleem.
Dus kan ik aannemen dat deze gasfles de druk aankan....
Dank voor jeinformatie.
Groetjes
van propaangasflessen vind ik intussen meerdere bronnen die lijken te vermelden dat die getest worden op 30 bar, oftewel ongeveer het dubbele van de druk waaraan ze bij 50°C blootgesteld zouden zijn (zie grafiek) . Maximumdruk zou dan nog eens hoger moeten liggen.
Dat het al 6 jaar goed gaat met die butagasfles is natuurlijk ook nog geen garantie. Ik ken mensen die veel te vaak op versleten banden rondrijden voordat ze er nieuwe op gooien. Geen van allen ooit uit de bocht gevlogen. Wil natuurlijk nog niet zeggen dat het veilig is om op versleten banden te rijden.
Groet, Jan
)“test pressure” means the internal pressure required for the hydrostatic test or hydrostatic stretch test of the cylinder, as follows:-
(1) For permanent and high pressure liquefiable gases,
..//..
(2) For low pressure liquefiable gas - One and a half times the saturated vapour pressure of the gas at 65 °C or as specified in IS:8867, whichever is higher;
voor butaan schat ik de dampdruk bij 65°C uit de eerder gegeven grafiek op 6-7 bar. Anderhalf keer dat is een testdruk van 9-11 bar.
Geeft me bij jouw gebruik nog geen echt veilig gevoel.
groet, Jan
Het is natuurlijk zo dat de gasfles de druk tot nu toe kon verdragen,anders had hij het allang begeven.Anderzijds is het zo dat een lucht compressor water produceert waardoor je roestvorming krijgt in de tank hetgeen de tank verzwakt.Toen wij deze verleden week hebben leeg laten lopen hebben wij dat gemerkt,en niet een klein beetje ...maar dat geldt natuurlijk ook voor de tank van de compressor.
LOUIS plaatste:
Het is natuurlijk zo dat de gasfles de druk tot nu toe kon verdragen,anders had hij het allang begeven.
Al wat ik hierboven wil zeggen, omdat ik geen betere info kan vinden, is dat 11 bar veel lijkt, voor een butagasfles, op basis van wat ik wél vond.
Een conclusie als "zou veilig moeten kunnen" gaat me vooralsnog veel te ver.
Groet, Jan
Groetjes,Louis
Ik gebruik al jaren een lege butaanfles van schell om luchtdruk in te plaatsen.
Hoeveel druk zou daar mogen op zijn, ben benauwd als de druk te hoog is dat ze zou uit een spatten.
Dank u
Novabel plaatste:
Hoeveel druk zou daar mogen op zijn, ben benauwd als de druk te hoog is dat ze zou uit een spatten.Jan van de Velde plaatste:
wat ik intussen wel vond is een wettelijk voorschrift uit India voor gascilinders)“test pressure” means the internal pressure required for the hydrostatic test or hydrostatic stretch test of the cylinder, as follows:-
(1) For permanent and high pressure liquefiable gases,
..//..
(2) For low pressure liquefiable gas - One and a half times the saturated vapour pressure of the gas at 65 °C or as specified in IS:8867, whichever is higher;
voor butaan schat ik de dampdruk bij 65°C uit de eerder gegeven grafiek op 6-7 bar. Anderhalf keer dat is een testdruk van 9-11 bar.
Bij deze informatie geven we geen garanties. Neem hierbij overigens mee:
1) als je zo'n fles gebruikt voor gecomprimeerde lucht, dan zit er dus water en lucht in, een "ideale" combinatie voor corrosie en dus verzwakking op enige termijn
2) als zo'n fles kapot gaat zal dat eerder openscheuren en wat heftig leeglopen, ik verwacht geen explosies waarbij scherven staal in het rond vliegen tenzij je tot vele tientallen bar druk comprimeert zoals in een duikfles.
Groet, Jan
Zal bij mij geen probleem zijn , gebruik max 6 bar en dat doe ik al 40 jaar.