druk in butagasfles

louis stelde deze vraag op 14 januari 2017 om 10:15.
Kan je een grote butaan gasfles tevens gebruiken als bijkomende tank voor een compressor die 11 bar druk geeft ?

Reacties

Jan van de Velde op 14 januari 2017 om 13:15
dag Louis,

Staat op die gasfles niet vermeld wat de maximum druk is die hij kan hebben?
Als het om een butagasfles zou ik er niet bij voorbaat van uitgaan dat die veilig 11 bar kan hebben. Dat is namelijk voor 100% butagas natuurkundig niet per se nodig:



http://www.engineeringtoolbox.com/propane-butane-mix-d_1043.html

zie de onderste paarse kromme: ook bij 50°C loopt de (damp)druk in een butagasfles niet hoger op dan ongeveer 3-4 baro.

Nou zullen die flessen best wel "over-engineered" zijn, dwz, ontworpen zijn voor beduidend hogere drukken dan 3-4 baro. Maar de ontwerpeisen zitten "verstopt" in DIN en ISO-bladen waar ik zo 123 niet onbetaald bij kan, dus ik wil hier geen uitspraken over doen.

Kijk maar eens of je op die fles ergens een test pressure (TP) kunt vinden. Die zal dan waarschijnlijk uitgedrukt zijn in MPa of MNm-2
Rekenvoorbeeld: 1 MPa = 1 MNm-2 = 10 bar

Groet, Jan
LOUIS op 14 januari 2017 om 13:36

Demax.bar/druk staat niet vermeld op de gasfles,vandaar mijn vraag.
Het is wel zo dat de compressor met deze extra gasfles al 6 jaar draait zonder probleem.
Dus kan ik aannemen dat deze gasfles de druk aankan....
Dank voor jeinformatie.
Groetjes

Jan van de Velde op 14 januari 2017 om 14:03
dag Louis,

van propaangasflessen vind ik intussen meerdere bronnen die lijken te vermelden dat die getest worden op 30 bar, oftewel ongeveer het dubbele van de druk waaraan ze bij 50°C blootgesteld zouden zijn (zie grafiek) . Maximumdruk zou dan nog eens hoger moeten liggen.

Dat het al 6 jaar goed gaat met die butagasfles is natuurlijk ook nog geen garantie. Ik ken mensen die veel te vaak op versleten banden rondrijden voordat ze er nieuwe op gooien. Geen van allen ooit uit de bocht gevlogen. Wil natuurlijk nog niet zeggen dat het veilig is om op versleten banden te rijden. 

Groet, Jan
Jan van de Velde op 14 januari 2017 om 14:20
wat ik intussen wel vond is een wettelijk voorschrift uit India voor gascilinders 

)“test pressure” means the internal pressure required for the hydrostatic test or hydrostatic stretch test of the cylinder, as follows:-

(1) For permanent and high pressure liquefiable gases, 
..//.. 

(2) For low pressure liquefiable gas - One and a half times the saturated vapour pressure of the gas at 65 °C or as specified in IS:8867, whichever is higher;


voor butaan schat ik de dampdruk bij 65°C uit de eerder gegeven grafiek op 6-7 bar. Anderhalf keer dat is een testdruk van 9-11 bar. 

Geeft me bij jouw gebruik nog geen echt veilig gevoel. 

groet, Jan
LOUIS op 14 januari 2017 om 14:27
Geachte,

Het is natuurlijk zo dat de gasfles de druk tot nu toe kon verdragen,anders had hij het allang begeven.Anderzijds is het zo dat een lucht compressor water produceert waardoor je roestvorming krijgt in de tank hetgeen de tank verzwakt.Toen wij deze verleden week hebben leeg laten lopen hebben wij dat gemerkt,en niet een klein beetje ...maar dat geldt natuurlijk ook voor de tank van de compressor.

Jan van de Velde op 14 januari 2017 om 14:40

LOUIS plaatste:


Het is natuurlijk zo dat de gasfles de druk tot nu toe kon verdragen,anders had hij het allang begeven.
"Het was nog altijd goed gegaan...." staat op menige grafsteen :)

Al wat ik hierboven wil zeggen, omdat ik geen betere info kan vinden, is dat 11 bar veel lijkt, voor een butagasfles, op basis van wat ik wél vond.  

Een conclusie als "zou veilig moeten kunnen" gaat me vooralsnog veel te ver.

Groet, Jan
LOUIS op 14 januari 2017 om 16:05
Oke,dank voor de moeite.

Groetjes,Louis
Novabel op 30 januari 2020 om 15:18
Beste,
Ik gebruik al jaren een lege butaanfles van schell om luchtdruk in te plaatsen.
Hoeveel druk zou daar mogen op zijn, ben benauwd als de druk te hoog is dat ze zou uit een spatten.
Dank u
Jan van de Velde op 30 januari 2020 om 19:23

Novabel plaatste:

Hoeveel druk zou daar mogen op zijn, ben benauwd als de druk te hoog is dat ze zou uit een spatten.

Zoals we hierboven al concludeerden:

Jan van de Velde plaatste:

wat ik intussen wel vond is een wettelijk voorschrift uit India voor gascilinders 

)“test pressure” means the internal pressure required for the hydrostatic test or hydrostatic stretch test of the cylinder, as follows:-

(1) For permanent and high pressure liquefiable gases, 
..//.. 

(2) For low pressure liquefiable gas - One and a half times the saturated vapour pressure of the gas at 65 °C or as specified in IS:8867, whichever is higher;


voor butaan schat ik de dampdruk bij 65°C uit de eerder gegeven grafiek op 6-7 bar. Anderhalf keer dat is een testdruk van 9-11 bar. 


Bij deze informatie geven we geen garanties. Neem hierbij overigens mee:
1) als je zo'n fles gebruikt voor gecomprimeerde lucht, dan zit er dus water en lucht in, een "ideale" combinatie voor corrosie en dus verzwakking op enige termijn
2) als zo'n fles kapot gaat zal dat eerder openscheuren en wat heftig leeglopen, ik verwacht geen explosies waarbij scherven staal in het rond vliegen tenzij je tot vele tientallen bar druk comprimeert zoals in een duikfles.

Groet, Jan
Noël op 20 maart 2020 om 17:27
Dank u Jan,

Zal bij mij geen probleem zijn , gebruik max 6 bar en dat doe ik al 40 jaar.

Plaats een reactie

+ Bijlage

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vraag te beantwoorden.

Ariane heeft twintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Ariane nu over?

Antwoord: (vul een getal in)