Electromagnetische stralen doordringing

John stelde deze vraag op 07 oktober 2015 om 09:19.

Waarom gaat zichtbaar licht niet door bijv. een stuk karton of hout maar gaan electromagnetische stralen met een lagere frekwentie (radio golven) zowel als met een hogere frekwentie (rontgen, x-stralen) er wel door?

Theo de Klerk op 07 oktober 2015 om 10:19
"Doorzichtig" hangt af van hoe elektromagnetische straling reageert op een tussenstof en hoe die stof reageert op de elektrische en magnetische velden die de straling heeft.
Als golven erg lang zijn (radio) dan "zien" (=interfereren ermee) ze voorwerpen die veel kleiner zijn (mensen, bakstenen, meubels en de moleculen waaruit ze bestaan) niet en gaan er dwars doorheen. In een (ook kleine) antenne kan het elektrische veld echter elektronen laten bewegen. Dat geeft een stroompje in de antenne wat met versterkers uiteindelijk tot een radio- of tv signaal kan worden omgezet.
Zichtbaar licht heeft een kortere golflengte die vaker met molecuulafstanden overeenkomt en heeft wel wisselwerking daarmee die terugkaatsing of kleuring oplevert en soms ook absorptie waarbij de energie wordt opgenomen. Sommige interferentie resulteert in een doorgaande richting (transparant glas of lucht).
Nog kortere golven (röntgen, gamma)  interfereren ook met de stoffen waar ze doorheengaan maar ze kunnen tussen de moleculen door dringen omdat de golflengte veel kleiner is dan afstand tussen de moleculen, maar  staan ook hun energie af door botsingen ermee en worden uiteindelijk geheel geabsorbeerd.

Noortje heeft vijfentwintig appels. Ze eet er eentje op. Hoeveel appels heeft Noortje nu over?