Dubbelspleet­experiment-2 (quantum)

Onderwerp: Quantumwereld

Constructieve en destructieve interferentie bij een dubbelspleetexperiment voor watergolven en elektronen

Deze opgave komt uit de lesmethode Nova Natuurkunde 6 vwo|gymnasium, uit het hoofdstuk Quantumwereld. Uitgeverij: Malmberg.

Figuur 1 hoort bij deze opgave:

Dubbelspleet_figuur_1
Figuur 1: Resultaten van het dubbelspleet-experiment op verschillende tijdstippen. Bron: http://www.hitachi.com/rd/portal/highlight/quantum/

Het interferentiepatroon uit figuur 1 is afhankelijk van de afstand d tussen de openingen en de golflengte λ van de elektronen. De plaatsen waar constructieve en destructieve interferentie plaats vindt, zullen verschuiven als d en λ veranderen. Om in te zien hoe, bekijk je in deze opgave het dubbelspleet-experiment, maar dan voor watergolven. In figuur 2 zie je een bovenaanzicht van het dubbelspleet-experiment voor watergolven. Het ‘scherm’ dat in figuur 1 zichtbaar is, bevindt zich langs de bovenkant van figuur 2.

Dubbelspleet_figuur_2
Figuur 2: Het dubbelspleetexperiment uitgevoerd met water. Dit is een bovenaanzicht.
Vraag a. Noem twee belangrijke verschillen tussen het dubbelspleet-experiment voor watergolven en voor elektronen.

Vraag b. Van welke eigenschap van de elektronen hangt hun golflengte af?

Bekijk in figuur 2 de punten P en Q.

Vraag c. Beredeneer dat in punt P altijd constructieve interferentie plaatsvindt, ongeacht de waarde van d en λ.

Vraag d. Stel dat d kleiner wordt. Hoe verandert dan het weglengteverschil bij punt Q?

Vraag e. Verschuift het punt van destructieve interferentie dan naar het midden of naar de randen van de afbeelding?

Vraag f. Hoe verandert dan het interferentiepatroon als geheel?

Vraag g. Beantwoord de vragen b-d voor het geval dat λ kleiner wordt (bij gelijkblijvende d).

Bekijk nu weer figuur 1: het interferentiepatroon voor elektronen, versneld met een spanning van 50 kV.

Vraag h. Beredeneer hoe het patroon zal veranderen wanneer de versnelspanning wordt verlaagd.