Lesidee onveilige Chinees

Onderwerp: Kracht en beweging, Rechtlijnige beweging

In oktober 2005 is de eerste Chinese auto naar Nederland gehaald. De auto is van het type Jianling Landwind. De terreinwagen is onmiddelijk getest door de Duitse zusterorganisatie van de ANWB de ADAC. Het testrapport was vernietigend. De verkeersveiligheid kreeg een dikke onvoldoenden en aan de milieueisen voldoet de auto ook niet. Door Landwind en de het duitse onderzoeksinstituut de TUV wordt de kritiek van de ANWB tegengesproken. Wat is er nu eigenlijk aan de hand?

In oktober 2005 is de eerste Chinese auto naar Nederland gehaald. De auto is van het type Jianling Landwind. De terreinwagen is onmiddelijk getest door de Duitse zusterorganisatie van de ANWB de ADAC. Het testrapport was vernietigend. De verkeersveiligheid kreeg een dikke onvoldoende en aan de milieueisen voldoet de auto ook niet. Door Landwind en de het duitse onderzoeksinstituut de TUV wordt de kritiek van de ANWB tegengesproken. Wat is er nu eigenlijk aan de hand?

De leerling maakt kennis met de formule ΣF=ma. De leerling maakt kennis met het gegeven dat twee voorwerpen op elkaar een gelijke maar tegengestelde kracht uitoefenen. De leerling maakt kennis met videometen op de meest eenvoudige manier. De leerling maakt kennis met het grafisch differentiëren van grafieken

De crashtest uitgevoerd door

Bekijk het filmpje dat is uitgevoerd in opdracht van de ADAC eens goed.

De groene pijl is de kracht van de auto op de muur, de rode pijl is de kracht van de muur op de auto. De test is uitgevoerd bij een beginsnelheid van 64 km/h

Dit artikel is gebaseerd op een artikel van de ANWB van 03 oktober 2005.

De kracht op de auto (1).

a) Je hoeft bij deze eerste vraag niet te rekenen. Zou je aan de hand van het filmpje een schets kunnen maken van een grafiek waarin je de kracht uitzet tegen de tijd. Je mag de grootte van de de eenheden op de assen ook schatten. Wat zijn volgens jou reële getallen? Hoe ziet de grafiek er ongeveer uit? Bedenk wel dat het filmpje vertraagd wordt afgespeeld.

Andere meningen

De vraag is natuurlijk of de ANWB altijd gelijk heeft. Er is namelijk ook een crashtest gedaan door de TUV. Dat is een Duits onderzoekstinstituut. Lees onderstaande reactie maar eens.

 
b) Reageer eens op de volgende stelling: De ANWB slaat de plank volledig mis.

De kracht op de auto (2).

Je kunt hieronder een word-bestand downloaden. Je ziet daarin een aantal momentopnamen van het getoonde filmpje. Met behulp van een geodriehoek en wat gezond verstand kun je daar allerlei informatie uit halen.

Download bestand(PDF)
Maak een print van dit bestand. Je hebt het bestand nodig bij de volgende vragen.

c) Bepaal met behulp van de informatie op deze website hoeveel tijd er tussen twee momentopnamen zit.
d) De foto's zijn natuurlijk verkleind. Bepaal de schaal van de plaatjes.
e) Teken zo nauwkeurig mogelijk een x,t grafiek.

In deze bijles wordt uitgelegd hoe je van een afstands-tijd diagram een snelheid-tijd diagram kan maken.

f) Maak van de botsing een snelheids-tijd diagram.

Bonus vraag

g) Zoek in je boek de volgende formule op en leg uit wat de verschillende symbolen betekenen.

ΣF=ma

h) Hoe zou je (uitgaande van de genoemde bijles) van de v,t grafiek een F,t grafiek kunnen maken? Welke stappen moet je daartoe ondernemen?
i) Probeer nu zo nauwkeurig mogelijke de F,t grafiek te tekenen. Je kan daarvoor ook de grafische rekenmachine gebruiken. Vergelijk je grafiek met de schets die je bij vraag a hebt gemaakt. Klopt het?