Lesidee 5: Kracht, impuls en energie bij botsingen

Onderwerp: Arbeid en energie, Kracht en beweging

Een lesidee kan een eerste aanzet zijn om kennis te maken met een nieuw onderwerp. Ook kan een lesideen worden gebruikt om je te orienteren op een nieuw onderwerp. Dit lesidee kan een leuke start zijn als het onderwerp kracht en impuls aan bod komt. Aan de hand van de vragen maakt men een rondreis door theorie en toepassingen.

Opgemerkt:

• Gebruik indien mogelijk een beamer in de les. Is natuurlijk niet noodzakelijk.
• De leerling moet beschikken over een internetverbinding thuis of in de mediatheek.
• De leerling kan natuurlijk gewoon zijn natuurkundeboek erbij gebruiken.
• Dit lesidee kan gebruikt worden als huiswerkopdracht of uitgevoerd worden in de les. Laat dit bijvoorbeeld een eerste kennismaking zijn met de begrippen snelheid, kracht, impuls en energie.
•We gaan er in deze bijles vanuit dat de botsingen in een dimensie plaats vinden (is bij biljarten meestal in twee dimensies).
• In de bijles worden toepassingen genoemd.

Lesdoelen

• De leerling maakt kennis met de onderlinge relatie tussen snelheid, impuls en bewegingsenergie.
• De leerling herkent toepassingen waar genoemde grootheden bruikbaar zijn.

Beantwoord de volgende vragen:

 

1. Wat gebeurt er met de snelheid van de rode bal, als de witte bal met steeds grotere snelheid op de rode wordt gestoten?
2. Bekijk de kracht die de witte bal uitoefent op de rode bal. Is deze kracht groter, even groot of kleiner dan de kracht die de rode bal op de witte uitoefent?
3. En als de witte bal nu met een grotere snelheid op de rode bal wordt gestoten?
4. Wat valt je op als je kijkt naar de krachten die de witte bal afremt en de kracht die de rode bal versnelt?
5. Hoe luidt de eerste, tweede en de derde wet van Newton? Zoek dat eventueel op in je natuurkundeboek.

Intermezzo.Bekijk de volgende artikelen eens om te ontspannen:
TNO, de crashtest.
Numeriek crashen.

6. Bestudeer de interactieve bijles Kracht, impuls en energie bij botsingen.
7. Waarbij moet met het berekenen (en optellen) van impuls(en) rekening worden gehouden? (Impuls heeft niet alleen een grootte maar ook een ...)
8. Verandert de totale impuls voor en na de botsing?
9. Wat kun je zeggen over de totale energie voor, na en tijdens de botsing?
10. Beantwoord de 4 korte vraagjes die in de interactieve bijles worden gesteld.
11. Bekijk de drie filmpjes en beantwoord vervolgens met behulp van de animatie de volgende vragen:
12. Leg het verschil uit tussen een elastische en een inelastische botsing.
13. Waarom kan je voor een inelastische botsing niet de wet voor behoud van energie gebruiken?
14. Als je klaar bent met alles kan je de onderstaande opgaven nog (proberen te) maken. Ga anders verder met de opgaven uit je boek.
• Opgave Voortstuwing
• Opgave Kwetsbaarheid
Bij de volgende opgave wordt ook gebruik gemaakt van de grootheid stoot.
• Opgave De IJzeren Man

Check over dit onderwerp ook het volgende artikel: Bots-modellen

Reacties op dit lesidee kunt u sturen naar: docenten@natuurkunde.nl