Lesidee 1: medische imaging MRI

Onderwerp: Elektrisch veld en magnetisch veld

De redactie van natuurkunde.nl zoekt naar een format die voor docenten bruikbaar is om materiaal dat op deze website te vinden is eenvoudig in te zetten in of rond de les. Dit lesidee is een eerste aanzet. We ontvangen graag reacties op deze eerste aanzet. U kunt contact opnemen met René van der Weijden. We nodigen u uit om mee te denken.

U kunt uw leerlingen de opdracht geven het vraagstuk te maken. Vandaar vindt de leerling de links naar een interview en andere bronnen. In principe is het mogelijk om het vraagstuk te maken zonder gebruik te maken van de bronnen.

Vraagstuk:

MRI, het waterstofatoom in een magneetveld

Doelstelling van dit lesidee

• Leerling herkent het voorkomen van gekwantiseerde energieovergangen in een belangrijke medische toepassing
• Leerling oefent in het rekenen aan gekwantiseerde energieovergangen.
• Leerling neemt kennis dat in een belangrijke toepassing verschillende natuurkunde-domeinen samen kunnen komen. In dit geval “warmteontwikkeling en supergeleidende materialen” en “emissie en absorptie van fotonen”.
• Verder is dit materiaal ook bedoeld om iets te laten zien van het nut van natuurkundeig onderzoek in de maatschappij.

Voorbeeld van gebruik in een methode:

Opmerking: altijd moet de klik gemaakt worden dat energieniveaus niet alleen bij elektronconfiguraties een rol spelen. Ook een kwalitatieve bespreking kan grensverleggend zijn. Wellicht is dit lesidee beter geschikt voor leerlingen met natuurkunde 1 en 2.

Scoop VWO natuurkunde 1 deel 2. Paragraaf 5.2.

• Aansluitend op absorptie van licht; fraunhoferlijnen blz 136 en opgave 24 blz 140.


Scoop VWO natuurkunde 2. Paragraaf 7.2.

• Aansluitend op energieniveaus blz 183.


Systematische natuurkunde N1, VWO 2, paragraaf 3.6.

• Aansluitend op lichtdeeltjes; fotonen blz 149.


Systematische natuurkunde N2, VWO 2, paragraaf 1.1.

• Aansluitend op atoommodel van Bohr blz. 19